Tako, kot je nemoten krvni obtok pomemben za človekovo zdravje, tako je za podjetje pomemben nemoten denarni tok. Podjetje lahko v svojih računovodskih izkazih izkazuje odlično poslovanje, z visokimi dohodki in dobičkom. Vendar je lahko podjetje, kljub lepim poslovnim izkazom v finančnih težavah. Dobiček še ne izkazuje, da ima podjetje denar oz. da ima ustrezna likvidna sredstva za sprotno poravnavanje svojih obveznosti. Veliko podjetij ima svoj dobiček v neizterjanih terjatvah.
Kaj pomeni likvidnost in kaj solventnost podjetja?
Likvidnost pomeni, da je podjetje ob vsakem trenutku sposobno poravnati svoje obveznosti. Razlikovati je potrebno med pojmoma likvidnost in plačilna sposobnost. Oba pojma opisujeta oz. opredeljujeta solventnost podjetja. Razlika je v ročnosti. Likvidnost podjetja izkazuje kratkoročno sposobnost podjetja poravnavanja svojih obveznosti, med tem ko solventnost pomeni dolgoročno plačilno sposobnost podjetja. Na solventnost podjetja vplivajo ustrezna dolgoročna finančna sredstva, uspešno poslovanje in dolgoročna razvojna strategija podjetja. Na likvidnost vplivata predvsem učinkovit sistem izterjave zapadlih terjatev in dobro upravljanje z likvidnimi sredstvi.
Za likvidnost v podjetju so odgovorna podjetja sama. V nadaljevanju je opisanih nekaj nasvetov za boljšo likvidnost v podjetju.
10 praktičnih nasvetov za zagotavljanje likvidnosti v podjetju:
1. Ustvarite denarno rezervo
Včasih se je dobro ozreti, kako so za likvidnost skrbeli naši dedki in babice. Zlate rezerva v nogavicah. Vsako podjetje bi si moralo pripraviti denarno rezervo v obliki denarja ali drugih likvidnih sredstvih, ki bodo zadostovala za pokritje polletnih (6 mesecev) ali vsaj kvartalnih (3 mesece) rednih obratovalnih stroškov podjetja. Poleg obratovalnih stroškov je potrebno upoštevati tudi ostale fiksne odhodke, kot so morebitna posojila, leazingi, zavarovalnine,…). Seveda je potrebno veliko discipline, da teh denarnih rezerv ne porabimo za nepotrebne nakupe in investicije. Na trgu je veliko nelikvidnih podjetij, ne postanite še veno od njih.
2. Preverite višino obrestnih mer pri bankah
Ne puščajte denarja ležati na vašem bančnem oz. poslovnem računu. Poskrbite, da bodo vaša likvidna denarna sredstva tudi ustrezno obrestovana. Saj poznate rek: denar dela denar. Banke vam poleg klasičnih depozitov vezanih na rok, ponujajo tudi avista oz. depozite na odpoklic. Obrestne mere za depozite vezane na odpoklic so nekoliko nižje od depozitov vezanih na rok. Vsekakor pa je potrebno preveriti ponudbo depozitov pri različnih bankah. Obrestne mere se med bankami lahko močno razlikujejo. Nikar ne pozabite na varnost vaših sredstev. Visoka obrestna mera lahko predstavlja tudi višjo stopnjo tveganja.
3. Račun izstavite takoj po odpremi blaga oz. opravljeni storitvi
Ne čakajte, da mine nekaj tednov ali celo mesecev, preden za prodan izdelek, blago ali opravljeno storitev izstavite račun. Z vsakim dnem zamude pri izstavitvi računa, izgubljate na času, ko boste prejeli plačilo. Čas je denar. Sodobna tehnologija omogoča elektronsko pošiljanje računov, takoj, ko je opravljena odprema izdelkov ali ko je opravljena storitev, še isti dan.
4. Učinkovito upravljajte s stroški
Nadziranje stroškov je še vedno ključen dejavnik pri uspešnem poslovanju podjetja in seveda tudi pri zagotavljanju njegove likvidnosti. Za učinkovito obvladovanje stroškov ne potrebujete posebne znanosti. Potrebno se je vesti kot dober gospodar in se pred nakupom oz. investicijo vedno vprašati: Ali je ta strošek opravičen? Ali podjetje resnično potrebuje določeno stvar, za nemoteno in učinkovito poslovanje? Nepotrebni stroški namreč blokirajo razvoj podjetja. To je še posebej pomembno za mlada podjetja, ki imajo največkrat likvidnostne težave.
5. Učinkovito izterjajte zapadle terjatve
V neizterjanih terjatvah je premoženje podjetja. Neplačila disciplina med podjetji predstavlja velik problem, zato je pomembno, da se zavedamo, kdo so naši kupci. Postavite si učinkovit sistem izterjave. Poskušajte svoje kupce motivirati k hitremu plačilu z dodatnimi rabati za hitro plačilo. Rabatna politika se velikokrat dobro obnese.
Na primer: priznajte vašim kupcem rabat v višini
- 3% za vnaprejšnje plačilo,
- 1,5% za plačilo 1 mesec pred zapadlostjo dolga (to pride v poštev za daljše plačilne roke)
Prav tako ponudite dodaten popust (rabat) neplačnikom in osvobodite svoj denar, čeprav boste za to prejeli nekoliko manj denarja. Bolje vrabec v roki, kot golob na strehi.
Ne nasedajte že tretjič lepim besedam, da bo račun plačan jutri ali v naslednjem mesecu. Če vas je kupec že tretjič speljal na tanek led, bo to naredil tudi četrtič in desetič.
Od strank, ki jim ne zaupate, zahtevajte takojšnja plačila ob prevzemu blaga ali predplačilo (avansno plačilo).
6. Odprodajte terjatve (faktoring)
Faktoring je storitev pri kateri podjetje, ki odkupuje terjatve (faktor), od podjetja z diskontom odkupi poslovne terjatve, ki še niso zapadle in še niso bile poplačane. Diskont sicer za podjetje predstavlja dodaten strošek oziroma manjšanje marže iz poslovanja. Z odprodajo terjatev, si podjetje takoj zagotovi likvidna sredstva. S prodajo terjatev si podjetje omogoči takojšnje financiranje svojega poslovanja. Podjetje tako lažje načrtujete finančne tokove, in si z zagotovitvijo rednega financiranja, izboljšate likvidnostni položaj. Zakaj bi čakali na svoje plačilo, še posebej če imamo v ne zapadlih terjatvah veliko svojega premoženja. Podjetje si z odprodajo terjatev pridobi sredstva, ki jih nujno potrebuje za financiranje proizvodnje. Faktoring je vsekakor primeren za tista podjetja, ki si želijo:
- hitro povečati denarni tok,
- doseči ugodne plačilne pogoje pri dobaviteljih (rabat na predčasna plačila)
- ponuditi boljše plačilne pogoje svojim kupcem (kupcem ponudite plačilo na daljši rok, z odprodajo terjatve pridobite sredstva veliko prej, to vam daje tudi konkurenčno prednost)
- izboljšati finančne izkaze in boniteto,
Fakturing zaradi nižje zadolženosti, višjega deleža kapitala in izboljšane likvidnosti vpliva na izboljšanje bonitetne ocene vašega podjetja.
7. Preverjajte kreditno sposobnost vaših kupcev
Vedno preverite, kakšna je kreditna sposobnost vašega kupca. Še posebej takrat, ko smo dobili novega kupca in mu še ne zaupamo dovolj, je potrebno preveriti, kakšna je njegova kreditna sposobnost oz. kakšna je njegova bonitetna ocena, ki so jo podjetju določile bonitetne agencije.
Preberite tudi: Zakaj je bonitetna ocena podjetja pomemben kazalnik uspešnosti podjetja
8. Dogovorite si boljše plačilne roke s kupci in dobavitelji
Pri pogajanju s kupci in dobavitelji, si poskušajte spogajati boljše plačilne roke. Vedno strmimo k temu, da kupcem damo čim krajše plačilne roke, pri dobaviteljih pa čim daljše plačilne roke. Za krajšanje plačilnih rokov pri kupcih in dobaviteljih se je primerno posluževati rabatnega sistema. Kupce z dodatnimi popusti motivirajmo, da bodo plačali kupljeno blago oz. storitev, pred zapadlostjo računa. Prav tako se pri dobaviteljih pozanimajmo, če nam priznajo dodaten popust, v primeru predčasnega plačila.
9. Znebite se odvečnih zalog
V zalogah se skriva veliko likvidnega denarja. Velike količine zalog in njihovo počasno obračanje, vežejo naša likvidna sredstva. Prav tako je potrebno biti pozoren na prehitro obračanje zalog, ki včasih pomeni izpustitev novih naročil in izgubo potencialno dobičkonosnih poslov, če zaloge niso na voljo. Ustrezna količina zalog je pomembna in zahteva redno analizo in nadzor. Ne padite v zanko navdušenja in ne prepričajte sebe, da bo podjetje zmožno vse in hitro prodati. Rešujte se starih zalog tudi za drobiž.
10. Poslujte v mejah svojih zmožnosti
Ne sklepajte posle, za katere nimate zadostnih sredstev in resursov. Velikokrat nas pri sklepanju poslov zavede misel na velike dobičke, vendar moramo biti sposobni posel tudi izpeljati. Neizpeljan posel lahko naredi veliko škode, izgubimo lahko vsa na začetku vložena sredstva, naročnik nam lahko zaračuna odškodnino za nekorektno izpeljan posel (odvisno od pogodbe). Tako izgubljena sredstva lahko slabo vplivajo na našo likvidnost.
Vsekakor je potrebno vedno imeti v mislih. Zapravimo lahko samo toliko, kolikor smo zaslužili oz. kolik imamo v denarnici.