Velikokrat se v praksi srečujemo z bančno garancijo, pa vendar bančna garancija še vedno predstavlja strah in neprijeten občutek pri podjetnikih.
Kaj je bančna garancija?
Bančna garancija je instrument zavarovanja obveznosti v poslovnem odnosu. Z garancijo se lahko zavaruje finančne in nefinančne obveznosti. Bančna garancija je dokument v pisni obliki, če ni v pisni obliki, je takšna garancija neveljavna, saj nima pravnega učinka.
Uporaba in namen bančne garancije
Bančna garancija je namenjena zmanjševanju tveganja udeležencev v poslu v primeru neizpolnitve obveznosti pogodbenih obvez v dogovorjenih rokih in pod dogovorjenimi pogoji. V praksi se najpogosteje uporabljajo naslednje garancije:
Garancije za storitve:
- Garancija za zagotavljanje kvalitete opravljenih storitev,
- Garancija za dobro izvedbo pogodbenih del (v gradbeništvu)
- Garancija za resnost ponudbe,
- Garancija za pravočasnost izvedbe pogodbenih del,
- Garancija za odpravo napak v garancijskem roku,
- Garancija za vračilo avansa,…
Plačilne garancije:
- Garancija za plačilo prejetega blaga,
- Garancija za zavarovanje carinskega blaga,
- Garancija za plačilo trošarinskega blaga,…
Kakšne so prednosti z vidika varnosti pri uporab garancij?
- Z uporabo garancij, se izognemo tveganju finančne in poslovne bonitete kupca, saj banka za vsakega komitenta ali partnerja v garanciji izdela bonitetno oceno za tveganje.
- Unovčljivost garancije je zelo enostavno in zavezujoče za banko.
- Garancijo je možno tudi potrditi pri drugi banki in tako povečati zaupanje v dokument, v prieru da eden od partnerjev ne zaupa določeni banki (garancija banke na kontragarancijo tuje banke), tako se lahko izloči tudi deželno tveganje, če ne zaupamo določeni državi.
Glavne značilnosti garancij
- Večina garancij je “na prvi poziv”, kar pomeni, da gre za samostojno obveznost banke.
- Banka v primeru neizpolnitve pogodbenih obveznosti izdajatelja garancije, izplača znesek upniku iz garancije brez kakršnih koli ugovorov ali dodatnih pogojev.
- Garancije se lahko uporabljajo pri domačem, čezmejnem in mednarodnem poslovanju
- Z sprejetimi mednarodnimi pravili poslovanja z garancijami, je mednarodna poenotenost poslovanja in ni možnosti različnega tolmačenja vsebin iz garancije.
Bančne garancije imajo tudi slabo plat, to je povezano predvsem s stroški izdaje garancije, ki pa niso ravno zanemarljivi. Cene garancij se od banke do banke razlikujejo, prav tako je cena izdane garancije odvisna od podjetja in njegove bonitetne ocene.
Preberi tudi: Zakaj je bonitetna ocena podjetja pomemben kazalnik uspešnosti podjetja
Pripravil:
Uroš Ledinek, mag.